مصاحبه با جناب حجت الاسلام دکتر مجید همتی، نویسنده کتاب«تنبیه؛ آری یا خیر؟»
مصاحبه گر: محمد مهدی اخوی
*در چند سال اخیر یکی از پرفروش ترین کتاب های مرکز مشاوره مأوا، «کتاب تنبیه؛ آری یا خیر؟» دکتر همتی است. در همین راستا براین آمدیم تا مصاحبه ای را با ایشان ترتیب دهیم.
مسئله ای که شما را به نوشتن این کتاب واداشت چهبود؟
این کتاب به عنوان یک تحقیق کلاسی بود که در پایان کارشناسی به آن پرداختم و انگیزهای که من را به دنبال این موضوع کشاند این بود که آیا اصلا ما باید کودک را تبیه بکنیم یا خیر؟ نگاه اسلام به این مسئله چیست؟
ماشاءالله در روایات ماهم کم به این مسئله پرداخته نشده است و روایات بسیاری در این زمینه موجود بود که برای تالیف این کتاب بیشتر این روایات را بررسی و تکنیک اصلاح رفتار را نیز اضافه کردم تا درنهایت کتاب «تنبیه؛ آری یا خیر؟» حاصل شد.
*توضیح اجمالی درباره ساختار کتاب
این کتاب با نگاه اسلامی نوشته شده و سعی کردیم تا آنجا که امکان دارد از آیات و روایات استفاده کنیم. ضمن اینکه سیره اهل بیت(ع) را نیز در ابتدا آورده ایم. تقریبا برای نوشتن این کتاب، تمام روایات در باب تنبیه را دیدم؛ یکی از ویژگیهای مثبت این کتاب، مختصر و مفید بودن آن است که بهقول معروف:« به آن آب نبستیم» .
در ابتدا آثار مخرب تنبیه بدنی را گفتیم که حال اگر تنبیه بدنی، مخرب است برای تنبیه چه باید کرد؟ سپس در فصل های بعد به بیان روش های تنبیه درست که همان تکنیک های اصلاح رفتار است پرداختیم. قبل از این که از تکنیک های اصلاح رفتار استفاده شود باید به این نکته توجه داشت که مسیر ارتباط والدین و فرزندان یک مسیر دوطرفه است. اگر فقط بخواهیم نیازهای کودکان را برآورده کنیم، این رابطه انگلی است؛ یعنی نیاز کودکان را برطرف میکنیم و درعوض آن هیچ انتظاری از کودک نداریم؛ اما اگر این مسیر دو طرفه باشد و بهازای برآورده کردن نیاز، انتظار و توقع از کودک داشته باشیم یک تعامل درست و صحیح است که اگر کودک انتظارات را برآورده نکرد به سراغ تکنیک های اصلاح رفتار می رویم. باید به این نکته توجه کرد غالب تکنیک های اصلاح رفتار در هفت سال دوم عمر کودک است که هفت سال تأدیب است. طبع کودک نیز در هفت سال دوم تأدیب را می پذیرد لذاست که پیاژه می گوید: «کودک در این سن، در دگرپیروی اخلاقی است»؛ کودک از نگاه اسلام در مرحله غلامی است، یعنی پذیرشش بالاست و با نگاهی دیگر در روایت در مرحله تأدیب است. پس دو جنبه دارد: برآورده کردن نیاز ها و انتظارو توقع. لذا قبل از اینکه وارد تنبیه بشویم اول به این اشاره کردیم که اول برادریت را ثابت کن و نیازهای کودک را برآورده کن و بعد انتظار برآورده کردن انتظارات را از کودک داشته باش.
در فصل دوم به این اشاره کردیم که گاهی مشکلات رفتاری کودک از جای دیگر نشأت میگیرد. اینجا دیگر جای تنبیه نیست. مثلا پدر و مادر دعوا دارند و کودک اضطراب حاصل از این دعوا را در قالب پرخاشگری بروز میدهد و دیگر حق تنبیه در اینجا نیست و باید علت را برطرف کرد؛ لذا در ادامه علل مشکلات رفتاری کودک را گفتیم. بعد روی مهم ترین عامل، که عامل خانواده است دقیق شدیم؛ با عنوان تاثیر عوامل موجود در محیط خانواده در بروز مشکلات رفتاری کودکان به چه صورت است. برای نمونه: چگونگی ارتباط والدین با یکدیگر، حالت هیجانی واحساسی والدین و ... .
حال والدین نیاز های کودک را برآورده کرده اند ولی کودک انتظارات را برآورده نکرده و باید از تکنیک های اصلاح رفتار استفاده کرد. قبل تنبیه باید شروطی را در نظر داشت که درکتاب به یازده شرط اشاره شده که قبل تنبیه باید آن ها را مد نظر داشت. روایت داریم «نهی رسول الله(ص) عن الادب عند الغضب؛ در هنگام عصبانیت نباید کودک را تنبیه کرد»؛ زیرا در هنگام عصبانیت دستگاه تفکر کار نمیکند و صرفا هیجانات است. از انسان تفکر را بگیری میشود دیوانه؛ لذا روایت داریم غضب، شعبه ای از جنون است.
ضمن اینکه تنبیه باید مناسب شرایط سنی کودک باشد. زیر 3 سال اصلا تنبیهی نداریم زیرا کودک خود کنترلی ندارد، اخلاق در او شکل نگرفته است. تا5 سالگی برای دروغ نباید تنبیه کرد زیرا کودک در سن 3 تا6 سالگی هنوز در مرحله خیال پردازی است.
پس از اینها که شرایط مشخص شد باید به این توجه کرد که مرحله قبل از اینها دستور است که با عنوان چگونه دستورات مؤثر بدهیم آمده است؛ این امر نیز بسیار قابل توجه است زیرا والدین ابتدا باید دستور صحیح بدهند و پس از آن، اگر چند مرتبه بی توجهی شد، باید به سراغ تکنیک اصلاح رفتار بروند.
حال تکنیک های اصلاح رفتار که همان جایگزین تنبیه بدنی باشد را به دو دسته در دو فصل تقسیم کرده ایم: روش های افزایش رفتار مطلوب مانند تشویق و روش های کاهش رفتار نامطلوب مانند بیتوجهی فعال؛ در کل 16 روش آوردیم برای اینکه پدر مادر کودک خودشان را نزنند، سرکودک فریاد نزنند و ... .
*مخاطبین کتاب چه کسانی هستند؟
این کتاب برای مراجعینی است که رجوع میکنند. لذا خیلی مختصر نوشته شده است؛ هم برای والدین قابل استفاده هست و هم برای مربیان و هرکسی که بخواهد در امر تربیت فعالیت داشته باشد. تکنیک هایی که اشاره شده از کودک3 سال تا 21 سال را شامل می شود ولی اشاره کردم که اصل تربیت در هفت سال دوم است.
*تجربیات مشاوره ای چقدر در نوشتن این کتاب موثر بود؟
این کتاب را در مقطع کارشناسی نوشتم و در آن زمان به صورت حرفه ای مشاوره نمیدادم؛ اما چون از سال 76 مسئول بسیج دانشآموزی بودم با کودکان کار کرده بودم. زمانی که مباحث روانشناسی را خواندم، تجربه بود، دانش هم به آن اضافه شد و لذا ثمره اش شد این کتاب. این کتاب را در اوایل دکتری نیز بازنویسی کردم؛ در سری دوم شواهد مشاوره ای را نیز اضافه کردم و آن چیزی شد که خودم می خواستم.
*خاطره ای تأمل برانگیز از تنبیه والدین
کودکی آمد و از او تست نقاشی ترس از خانواده گرفتم.
گفتم: محمد حسین اگه شما به جای بابا باشی بچه شیطونی کنه چجور تنبیهش میکنی؟
کمی فکر کرد و گفت: تو کمد دیواری زندونیش میکنم.
بعد پدر مادر آمدند و بحث تنبیه شد؛ به آنها گفتم شما بچه را در کمد دیواری زندانی میکنید؟ خندیدند و گفتند چون در منزل ما اتاق نداریم و قبلا شنیده بودیم یکی از تکنیک های تنبیه اتاق تنهایی است، گفتیم اتاق نداریم پس بچه را در داخل کمد تنها بگذاریم تا تربیت شود.
*مهم ترین چالشی که خانواده ها به شما مراجعه میکنند برای تربیت فرزندان، بیشتر در چه زمینه ای است و علت آن را چه می دانید؟
در عصر فعلی بیشتر کودکان لوس شده اند؛ یعنی خودکنترلی پایینی دارند. نمی توانند خواسته خود را به تأخیر بیاندازند.
عمده این مشکل هم بخاطر روشی تربیتی والدین است که سهل گیرانه شده و نه مقتدرانه. در سن 3تا6 سالگی دیگر خودکنترلی باید شکل گرفته باشد و باید از 3 سالگی هرسال این خود کنترلی بیشتر شود؛ زیرا کودک در سن 7 سالگی باید وارد مرحله غلامی یا همان اطاعت پذیری شود؛ اما امروزه شاهد این امر نیستیم و این مدل تربیت نادرست است.
*یک جمله یا یک پیام دوست داشتنی از کتاب که مورد علاقه خودتان هست چیست؟
بدترین پدر و مادرها کسانی هستند که نیکی را از حد بگذرانند.
*اثر جدیدی در دست تولید و چاپ دارید؟
کتاب از تولد تا 3 سالگی، نیازها، ویژگی ها و مشکلات؛ که انشاءالله تا آخر سال چاپ می شود.
لینک خرید محصول: http://eshop.iki.ac.ir/shop/10/Product/2995
- بازدید: 0