بسته خبری 2؛ از شناسنامه تهرانی تا ادامه تحصیل دانش‌آموزان متأهل

  • تلاش برای شناسنامه تهرانی

بعد از انتشار فهرست‌های مختلف از سلبریتی هایی که تلاش کردند فرزندانشان در خارج از کشور به دنیا بیاید و شناسنامه خارجی دریافت کند، حالا سخنگوی وزارت بهداشت بابیان اینکه فرهنگی در مردم ایجاد شده که سعی می‌کنند برای تولد فرزندانشان به تهران یا شهرهای بزرگ بیایند تا شناسنامه فرزندشان تهرانی باشد، گفت: این در حالی است که این موضوع مشکلاتی را در سیستم بهداشت و درمان ایجاد و هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند.

  • معضل تنهایی به وقت کریسمس

به نقل از گاردین، مؤسسات خیریه کشور انگلیس که به معضلاتی از جمله تنهایی و انزوای اجتماعی رسیدگی و به میلیون‌ها نفر در این زمینه کمک می‌کنند، هرساله در حوالی ایام کریسمس و ماه دسامبر با تماس‌های بی‌شماری از سوی افراد تنها روبرو می‌شوند. اغلب این تماس‌ها نیز از سوی جوانان و افراد مسن بوده که از این مؤسسات تقاضای کمک برای حل مشکلات سلامت روان آن‌ها را دارند. در نزدیکی مراسم کریسمس سال گذشته نیز حدود ۱۱ هزار تماس تلفنی از سوی افراد تنها به این مراکز گرفته شده و تقاضای کمک خواسته شده است.

  • ایرانی‌ها به کدام کشور بیشتر سفر کرده‌اند؟

معاون گردشگری کشور از سفر 4 میلیون و 704 هزار و 509 ایرانی به خارج از کشور در هفت ماه نخست امسال سال گذشته 10 میلیون و 524 هزار و 952 نفر به خارج از کشور سفر کردند. بیشترین سفر ایرانی‌ها از ابتدای امسال تا پایان مهرماه به ترتیب به کشور‌های عراق، ترکیه، امارات، گرجستان، آلمان، قطر و عربستان انجام شده است.

  • ادامه تحصیل دانش‌آموزان متأهل

به گزارش فارس سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش لزوم اخراج دانش‌آموزان دختر متأهل از مدرسه را رد کرد و گفت:

«بر اساس ماده 53 آیین‌نامه اجرایی مدارس، دانش‌آموزان دختری که ازدواج می‌کنند، می‌توانند به چند روش ادامه تحصیل دهند. در روش اول، دانش‌آموز دختر متأهل بدون تغییر ظاهر و عدم صحبت درباره مسائل خانوادگی با دانش‌آموزان دیگر، می‌تواند در مدارس روزانه مانند گذشته ادامه تحصیل دهد. در غیر این صورت دانش‌آموز می‌تواند، در مدرسه بزرگ‌سالان ادامه تحصیل دهد یا اینکه در همان مدرسه روزانه ثبت‌نام کند اما فقط در امتحانات شرکت کند و همچنین امکان تحصیل در مراکز آموزش از راه دور نیز وجود دارد».

در این باره یکی از مدیران مدارس با تأیید این سخن می‌گوید: «ما از دانش‌آموزان متأهل تعهد می‌گیریم که بدون صورت آرایش شده و بدون اینکه درباره مسائل خصوصی خود با دیگران صحبت کنند می‌توانند مثل گذشته در دوره روزانه به درس خواندن ادامه دهند؛ اما تشخیص اینکه دانش‌آموز متأهل این موارد را رعایت می‌کند یا نه به عهده مدیر و شورای مدرسه است. درواقع بخشنامه رسمی برای این موضوع وجود ندارد و بسیاری از مدیران به خاطر اینکه خیال خود را راحت کنند از همان ابتدا پرونده دانش‌آموز متأهل را به دوره‌های شبانه ارجاع می‌دهند یا به خاطر رعایت نکردن آیین‌نامه او را اخراج می‌کنند».

  • یک‌میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز با مشکل روان‌شناختی

معاون سازمان نظام روانشناسی کشور گفت: تمامی مردم نیاز به روانشناس دارند و مسئولان باید دراین باره فکر و برنامه ارائه دهند. از طرفی در کشور حدود یک‌میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز مشکلات روان‌شناختی دارند که نیاز به مدیریت دارد. رشته‌های روانشناسی و مشاوره تنوع بالایی دارند و حدود ۱۴ رشته در این زمینه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که تمامی این رشته‌ها کاربردی هستند.

  • دورریز ۷۰ درصدی پایان‌نامه‌ها

به گزارش فرهیختگان با بررسی ۶۰ هزار پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد و دکتری و پس از احصای چالش‌های اصلی و نیازهای کشور در این رشته‌ها، مشخص شد که نسبت پایان‌نامه‌های تولیدشده به نیازهای اصلی کشور کمتر از ۳۰ درصد است.