بسته خبری 1؛ گزیده‌ای از اخبار رسانه‌ها

گزیده‌ای از اخبار مرتبط رسانه‌ها در هفته جاری پیش روی شماست.

 

  • اتاق اسباب‌بازی در مدارس

مدیران آموزش‌وپرورش اظهار داشتند: از اول بهمن اتاق اسباب‌بازی در مدارس۱۰ استان به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود.

 

  • بیشترین طلاق برای زنان ۱۵ تا ۱۹ سال

رئیس فراکسیون خانواده مجلس در نشست با مشاوران امور زنان دستگاه‌ها و سازمان‌ها ضمن اشاره به کاهش آمار طلاق در ۶ ماه نخست سال ۹۷ خواستار ارائه سیاست‌های اجرایی برای کاهش طلاق، کنترل و پیشگیری آسیب‌های ناشی از آن شد .

 

  • داروهای اعصاب و روان کنترل‌کننده ژن‌های سرطان

مطالعات اخیر محققان کشور نشان داد که داروهای درمان بیماری‌های اعصاب و روان قادر به کنترل ژن‌های ایجادکننده سرطان بوده و به صورت اختصاصی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند؛ از این رو با همکاری ۴ بیمارستان این روش بر روی بیماران مبتلا به سرطان‌های ریه، پروستات و پستان اجرا شد و نتایج نشان داد که این روش می‌تواند در بهبود این بیماران موثر باشد. آن‌ها بر روی ژن‌ها و فارماکوژنتیک (علم مطالعه داروها و بررسی اثر متقابل داروها و ژنوتیپ افراد) بر روی بیماران اعصاب و روان مانند اسکیزوفرنی مطالعاتی انجام دادند و در این بررسی‌ها مشاهده شد زمانی که برخی از مسیرهای انتقال پیام در داخل سلول با سلول‌های سرطانی ادغام  می شوند، مسیرهای انتقال پیام مشترکی میان آن‌ها یافت می‌شود.

 

  • افزایش سن مشاوره ازدواج

مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان گفت: جلسه شورای عالی جوانان برگزار شد که مهم‌ترین دستور جلسه مربوط به تغییر دامنه سن جوانی بود. با افزایش دامنه سن جوانی به ۱۸ الی ۳۵ سال، استفاده از خدمات مشاوره‌‌های ازدواج و تسهیلات اشتغال برای جوانان ۳۰ تا ۳۵ سال نیز فراهم شد.

 

  • دومین مخدر شایع در کشور، سهم نوجوان‌ها

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مخدر، «گل» دومین ماده مخدر شایع در کشور است که از سوی جوانان و نوجوانان مورداستفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات جوانان درباره عوارض این ماده درست نیست و آنان در پی کسب لذت هستند. آن‌ها به درستی نمی‌دانند مصرف گل چه عوارضی مانند تغییر علائم بدنی و کندی حرکت و... را در پی دارد. عوارض بلندمدت مصرف گل نیز شامل نقص در سیستم بدنی، کاهش تمرکز، مشکلات تحصیلی و شغلی و کاهش سطح هوشیاری است.

 

  • بودجه مستقل برای زنان و خانواده از سال 98

برای نخستین بار در سال 98 ردیفی به بودجه دولت به امور «زنان و خانواده» اختصاص یافت.