12 نکته برای موفقیت در محل کار

12 نكته كوتاه ولي كارآمد، مي‌تواند فضايي دلپذير را در محيط كار به شما و مراجعان‌تان هديه دهد.

  1. ويترينتان را پر از لبخند كنيد: خوش‌رو و بشاش باشيد، با يك لبخند ساده، احساس شادي را هم به خود و هم به دوستانتان هديه دهيد.
  2. مراقب جاي‌ پايتان باشيد: مراقب باشيد احساسات ديگران را لگدمال نكنيد. هرگز همكار يا مراجعان را سوژة شوخي و خنده‌هايتان نكنيد.
  3. سُكّان زبان را محكم نگه داريد: اختياردار زبانتان باشيد. دست‌كم به اندازه دو برابر آنچه مي‌گوييد به ديگران گوش دهيد. به مراجع‌ و يا همكارتان اين فرصت را بدهيد كه باور كنند شما حرف‌هاي آن‌ها را خوب شنيده‌ايد.
  4. هدية ارزشمند ولي ارزان، يادتان نرود: به مراجع تازه، چه با او آشنا باشيد يا نه، اداي احترام کنيد. اگر او را مي‌شناسد، اسمش را با احترام صدا بزنيد.
  5. از نسيمِ نگاه غافل نباشيد: از زبان نگاه براي القاي محبت و توجه غافل نباشيد. در هنگام برخورد با مراجع و يا همكارتان از نگاه محبت‌آميز و محترمانه غافل نباشيد.
  6. زاوية ديدتان را بچرخانيد: به كار مراجع از از ديدگاه او نگاه كنيد. بيشتر آن‌ها براي کار خود اهميت بسيار قائلند، هر چند كه شايد مسايل‌شان به نظر شما پيش‌پا افتاده به نظر بيايد.
  7. تايم‌اوت بگيريد: اگر مشغول انجام کار بسيار مهمي هستيد و همان لحظه مراجعي وارد ‌شود و از شما كاري خواست،‌ از او با احترام بخواهيد كه بنشيند تا بعد از اتمام كارتان به سرعت به كارش رسيدگي كنيد. صندلي راحت و مناسب در كنار چند مجله جذاب به شما در گرفتن تايم اوت كمك مي‌كند.
  8. گرما توليد كنيد: نسبت به افراد علاقه نشان دهيد و به گونه‌اي رفتار کنيد تا هر کس که به نحوي با شما تماس دارد حس کند که شما براي او اهميت قائليد.
  9. «من ... » را تعطيل كنيد: به دنبال اين نباشيد كه فهرستي از خوبي‌ها و فضايل‌تان را به رخ ديگران بكشيد. در ضمن، از صحبت کردن دربارة ضعف‌هاي ديگران خودداري کنيد.
  10. لطفا «گفت‌وگو» كنيد: در وقت نياز، دلايل تصميم‌هايتان را با ملايمت براي مراجعان توضيح دهيد. هيچ‌گاه با مراجع وارد بحث و مجادله نشويد. افزون بر اين نكته،‌ در قضاوت‌هايتان، انصاف را فراموش نكنيد.
  11. سنگ صبور باشيد: در زمان مراجعة بعدي افراد، اگر عصباني هستند و يا از هيجان و اضطراب لبريزند، با آن‌ها هم‌دردي کنيد و به شکاياتشان با دقت گوش فرا دهيد و به آنها بفهمانيد که مي‌خواهيد صميمانه به آنها کمک کنيد.
  12. ولوم صداي‌تان را تنظيم كنيد: هر چقدر طرف‌مقابل‌تان در هنگام صحبت‌كردن، صدايش را بلندتر کرد، شما برعکس ملايم‌تر و مهربان‌تر برخورد كنيد و اگر اثر نکرد، با احترام، وسايل نوشتن را در اختيارش بگذاريد تا شکايتش را بنويسد. فراموش نكنيد كه يکي از نشانه‌هاي برتري فکري اين است که شخص با آن‌که ممکن است نسبت به موضوعي عقيدة مخالف داشته باشد ولي رفتارش دوستانه باشد.

کارشناس؛ دکتر علی صادقی­‌سرشت

منتشر شده در نشریه مأوا؛ شماره 9