10 فرمـان بـرای سـال اول ازدواج

سال اول ازدواج از بقیه سال های زندگی سخت تر است به این خاطر که هر یک از دو طرف ازدواج تا قبل از این تجربه زندگی مشترک را نداشته و هنوز با قواعد همسر داری آشنا نمی باشند.

لذا وقتی که از افراد متاهل در مورد دشواری های ازدواج سؤال مي‌کنيد، اکثرا معتقدند اولين سال زندگي مشترک، سخت‌تر از بقيه آن است. حتي بعضي متاهل‌ها وقتي به يک مجرد می رسند درباره تلخي‌ها و شيريني‌هاي ازدواج فورا شروع به نصيحت مي‌کنند: «تا ازدواج نکردي فکر مي‌کني چه خبره» يا «مرغ همسايه غازه». به همین خاطر کسانی که قصد ازدواج دارند بهتر است که روش‌هايي را ياد بگيرند تا ورود به دنياي تأهل از همان اول خوب و موفقيت‌آميز باشد. اين روش‌ها درست مثل زيربناي يک ساختمان هستند.

وقتي از همان ابتدا براي زندگي مشترک خود زحمت بکشيد و مسئوليت‌پذير باشيد،‌ مطمئنا بناي اصلي زندگي شما هم بهتر خواهد شد. کارشناسان خانواده اين روش‌ها را در 10 فرمان طبقه‌بندي مي‌کنند:

 

1. قبل از هر چيز عاشق خودتان باشيد:تعجب نکنيد! تا وقتي که هر يک از شما براي خودش ارزش قائل نشود، نمي‌تواند براي ديگري مفيد باشد. به خودتان اهميت بدهيد. سعي کنيد هميشه طوري زندگي کنيد که کمترين فشار و استرس را متحمل شويد. شاد بودن شما فاکتوري است که باعث احساس رضايت و شادي در همسرتان هم خواهد شد.

 

2. آسان‌گير و شوخ‌طبع  باشيد: با شروع زندگي مشترک، بايد کم‌کم بياموزيد که بهتر است به مشکلات خنديد. اگر براي حل مسايل خود راه‌هاي منطقي را که بلد بوديد به کار برديد ولي باز هم مشکل حل نشد، خيلي سخت نگيريد. مطمئن باشيد خوش‌اخلاقي شما و گذر زمان 2 عاملي هستند که دست به دست هم مي‌دهند و هر ناممکني را ممکن مي‌کنند.

 

3. نوبتي عصباني بشويد : تصور کنيد همسرتان پس از يک روز کاري سخت به شما مي‌رسد و شروع مي‌کند به شکايت کردن از در و ديوار و غر زدن و نق زدن. بهتر است اجازه بدهيد خودش را خالي کند، البته تا جايي که رفتارش شما را آزار ندهد. بعد از تمام شدن حرف‌هاي همسرتان، شما هم فرصت داريد مشکلاتي را که در طول روز برايتان پيش آمده براي او تعريف کنيد. به اين شکل هر دوي شما هم مي‌شنويد و هم شنيده مي‌شويد. مي‌توانيد بعد از برگشتن اوضاع به حالت عادي بيشتر و مفصل‌تر در مورد مسايل با هم بحث کنيد.

4. با هم حرف بزنيد: شما و همسرتان هر دو انسان‌هاي بالغي هستيد. پس نيازها و خواسته‌هايتان را خيلي روشن و منطقي با هم در ميان بگذاريد. هر دوي شما بايد بدانيد که همسرتان کجا و چه وقت به شما نياز دارد. علاوه بر آن خط ‌قرمزهاي يکديگر را هم بايد بشناسيد يعني وقتي در حل مساله‌اي نيازي به دخالت شما نيست، به زور خود را وارد ماجرا نکنيد.

 

5. پيش هرکسي که مي‌رسيد، درددل نکنيد: تا حد ممکن مشکلات زندگي مشترک خود را بيرون از خانه نبريد. سعي کنيد همه مسايل را خودتان دو نفري حل کنيد. نهايتا اگر به نتيجه نرسيديد، فقط از کارشناسان و مشاوران خانواده کمک بگيريد. مثلا فرض کنيد همسر شما خيلي شلخته است. اگر اين مساله را پيش دوستان و نزديکان خود بازگو کنيد، احتمالا هرکس نظر خودش را براي بهبود اوضاع مي‌گويد ولي هيچ‌يک از نظراتي که اطرافيان مي‌دهند علمي و کارشناسانه نيست. بنابراين به احتمال خيلي زياد مشکل به هيچ‌وجه حل نخواهد شد. تنها اتفاقي که مي‌افتد اين است که اعتبار و شخصيت همسر شما و به تبع آن آبروي شما به خطر مي‌افتد.

 

6. نقاط‌ قوت و ضعف يکديگر را بشناسيد و سپس تقسيم کار کنيد: بيشتر آدم‌ها دوست ندارند قبول کنند که برخي ديگر مي‌توانند کار خاصي را بهتر از آنها انجام دهند ولي پس از ازدواج بايد وجود بعضي استعدادها‌ي خاص را در همسر خود قبول کنيد. درست همان‌طور که او هم وظيفه دارد توانايي‌هاي ويژه شما را بشناسد. مثلا ممکن است يکي از شما دو نفر استعداد بهتري در برنامه‌ريزي مالي داشته باشد. خوب بهتر است تنظيم خرج خانه به اين فرد سپرده شود. البته مواظب باشيد اين تقسيم وظايف تبديل به ديکتاتوري نشود. يعني مشورت هر دوي شما در چنين اموري لازم است اما بهتر است برنامه‌ريزي کلي را کسي که توانايي بيشتري دارد انجام بدهد.

 

7. محبت و عشق خود را ابراز کنيد: اهميت ابراز عشق به همسر را شايد بارها در مقالات روان‌شناسي مختلف شنيده يا خوانده باشيد اما واقعا چند نفر را مي‌شناسيد که هميشه و هر روز اين کار را انجام ‌دهند؟ خود را عادت بدهيد که حتما اين توصيه را عملي کنيد چون واقعا ساده و موثر است. اگر در خانه هستيد و همسرتان از بيرون برمي‌گردد، به پيشواز او برويد. هر روز يکديگر را در آغوش بگيريد و ببوسيد. از گفتن جمله دوستت دارم هرگز خسته نشويد. اين جمله هيچ‌وقت تکراري نمي‌شود و هميشه اثرگذار است.

 

8. به هر بهانه‌اي از همسر خود تعريف کنيد: وقتي همسرتان لباس خود را عوض مي‌کند به او بگوييد چقدر دوست‌داشتني شده. يا مثلا بگوييد فلان رنگ چقدر به او مي‌آيد. چقدر خوب آشپزي مي‌کند، چقدر خوب صحبت مي‌کند يا چقدر زيبا مي‌خندد...

 

9. لازم نيست هميشه کارهاي مشترکي انجام دهيد: شما و همسرتان هر دو به زمان‌هايي براي تنها بودن نياز داريد. در اين اوقات هريک از شما مي‌تواند به سرگرمي مورد علاقه خودش برسد. مثلا وقتي شما کتاب مي‌خوانيد همسرتان تلويزيون ببيند. يا وقتي شما در اينترنت وب‌گردي مي‌کنيد او آشپزي يا باغباني يا هر کار ديگري که دوست دارد انجام دهد.

 

10. تاريخ‌هاي مهم رابطه‌تان را جشن بگيريد: از هر مناسبتي براي جشن گرفتن استفاده کنيد. تاريخ اولين آشنايي، اولين قرار، خواستگاري، ازدواج يا هر چيز ديگري. اين جشن مي‌تواند خيلي ساده، رمانتيک و به اصطلاح دونفره باشد. مثلا شام مخصوصي درست کنيد و روي ميز شمع بگذاريد. همين کار به‌نظر ساده موجب تداوم عشق شما خواهد شد.

 

برگرفته از هفته نامه سلامت

برچسب‌ها: