پرسش و پاسخ

دخترم 15 سال دارد و یک سالی است که اصرار بر خریدن تلفن همراه هوشمند دارد. از طرفی شنیده‌ایم که استفاده نوجوان از تلفن همراه، مخاطراتی دارد که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. در این شرایط چه کنیم؟

پاسخ

زمانی که فناوری بدون فرهنگ استفاده صحیح در اختیار نوجوان قرار می‌گیرد، مشکلات زیادی دامن‌گیر او و خانواده‌اش خواهد شد. از این رو نگرانی شما بجاست. به همین دلیل به چند قانون زیر توجه فرمایید.

یک) اصل در خریدن تلفن همراه، تاخیر در خرید است. یعنی تا زمانی که فرزندتان تمایلی به داشتن این وسیله ندارد، اصراری برای تهیه آن نداشته باشید.

دو) حداقل سن خرید که می‌توان انتظار مدیریت اولیه بهتری را داشت، تمام کردن کلاس نهم است که نوجوان آمادگی بیشتری نسبت به کودک برای استفاده از این وسیله دارد.

سه) قبل از خرید، نوجوان را از آسیب‌های تلفن همراه مثل اتلاف وقت، از دست دادن تمرکز، بیهوده‌گرایی در فضای اجتماعی و نیز آسیب‌های ارتباطی آگاه کنید.

چهار) قوانین درست استفاده از این ابزار را یادش دهد. مثلا به عنوان یک دختر مسلمان، احکام استفاده از موبایل را به او بیاموزید و نحوه پرهیز از مخاطرات آن را یادآوری کنید.

پنج) قانون‌های شخصی بگذارید. مثلا در صورت گذاشتن رمز بر روی گوشی، حتما شما را از آن با خبر کند.

شش) دنیای واقعی او را پر رنگ کنید. نوجوانی که به اندازه کافی فعالیت حقیقی برای انجام دادن دارد، در فضای مجازی متوقف نخواهد شد.

هفت) دسترسی به امکانات کامل گوشی را به تدریج وارد دنیای او نمایید. به عنوان مثال ضرورتی ندارد در ابتدای خرید، وارد دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شود.

هشت) محدودیت‌های منطقی وضع کنید. مثلا شب‌ها تا چه ساعتی امکان استفاده از تلفن همراه را داشته باشد یا هزینه‌ای که برای شارژ او کنار گذاشته‌اید را اعلام کنید.

نه) لذت‌های دیگر نوجوان را تقویت کنید. یادگیری مهارت‌های مورد علاقه در کنار داشتن رفاقت‌های سالم و سازنده، بخشی از این لذت‌ها را تشکیل می‌دهد. سفر را از یاد نبرید و خریدهای دوست‌داشتنی نوجوان را با برنامه، تبدیل به کاری شورانگیز نمایید.

ده) همه این قانون‌های درست زمانی موثر است که نوجوان شما را همراه و در کنار خود بداند نه یک نگهبان! به نوجوان‌تان بگویید که شما مانند یک باغبان هستید و قصد دارید از رویش علف‌های هرز در ذهن و روان نوجوان خود جلوگیری نمایید. در کنار این مراقبت، صمیمیت خودتان را افزایش داده و هیچ گاه از گفتگو و ابراز محبت به نوجوان خود کم نگذارید.