پرسش و پاسخ

سوال: زمانی که بچه‌ام در یک بازی و یا مسابقه می‌بازد شدیدا عصبانی شده و همه چیز و همه کس را به باد انتقاد و ناسزا می‌گیرد. در این رابطه تکلیف چیست؟

راه حل‌های پیشنهادی

1 – جهت غلبه بر این رفتار نادرست و نارسای کودک، در ابتدا باید مراقب رفتارها و واکنش‌های خود باشید چون رفتار کودک از کیفیتی بازتابی و انعکاسی برخوردار است، بدین معنی که اگر شما شکست و باختن را تخطئه کرده و نکوهش کنید در آن صورت کودک نیز در برابر ناکامی نابردبار خواهد شد.

2 – برای گریز از این مشکل، والدین نباید فرزندشان را تحت حمایت و ملاحظه افراطی و بیمارگون قرار دهند. به این معنی که اعضای خانواده نباید در بازی های خانگی همواره موجبات برد کودک را فراهم آورند چون این امر سبب می‌شود که کودک در بیرون از خانه، تاب تحمل باخت و شکست را نداشته باشد.

3 – با احساسات ناخوشایند و آزار دهنده ناشی از باخت کودکتان هم دردی کنید. چون هیچ کس باختن را دوست ندارد ولیکن جهت نیل به پیروزی، باید این مرحله با ظرافت و کاردانی پشت سر گذاشته شود. بنابراین باید نقاط ضعف و قوت فرزندتان را مورد ارزیابی قرار داده و با تقویت کردن نقاط قوت او ، کودکتان را جهت نیل به پیروزی آینده یاریگر شوید، چون شکست مقدمه پیروزی است و این اصل مهم را باید دلبندتان تا پایان عمرش آویز گوش خود سازد.

4 – هیچ گاه فرزند ناتوان و شکست خورده خود را با برادر یا دوستش مقایسه نکرده و برتری آن‌ها را به رخ فرزندتان نکشید چون این امر سبب تشدید احساس ناتوانی و ناخودباوری فرزند حساستان می‌شود و دست آخر این که باید مراقب رفتارهای غیر ارادی خود نیز باشید.