پرسش و پاسخ

پرسش:

پسرم 30 سال دارد ولی از تشکیل خانواده گریزان است. با اینکه شرایط شغلی و مالی مناسبی برای این کار ارزشمند برایش ایجاد شده، ولی مدعی است که هنوز زمان اقدام برای این کار نرسیده است. گاهی من و پدرش به خاطر سماجت او ناراحت شده و تندی هایی داریم. بهترین روش برخورد با او چه می‌تواند باشد؟
 

پاسخ توسط کارشناس مأوا:

تاخیر در ازدواج، دلایل و بهانه‌های گوناگونی دارد. به برخی از آنها توجه کرده و درباره پسرتان بررسی کنید کدام یک می‌تواند باشد.

  1. برخی از پسران به دلیل کامل‌نگری از ورود به زندگی مشترک سر باز می‌زنند. آنها ملاک‌های سختی برای داشتن یک زندگی مرفه و آماده به همراه شاخص‌های سخت‌تری نسبت به شریک زندگی خود اعتقاد دارند که سرعت انتخاب و اقدام شان را می‌گیرد.
  2. برخی از جوانان تحت تاثیر همسالان، ازدواج را اولویت اصلی زندگی ندانسته و راحتی تجرد را به دشواری تعهد ناشی از ازدواج، ترجیح می‌دهند.
  3. عده ای از جوانان، به دلیل آمار بالای طلاق جرئت اقدام ندارند. این گروه با بدبینی نسبت به همه افراد جنس مخالف، گمان می‌کنند در زندگی خود موفق نخواهند شد.
  4. گاهی رد پای مسائل عاطفی باز می‌شود. جوانانی که تجربه‌هایی از شکست در عشق یا علاقه‌های قبلی داشته‌اند، تمایلی به از سرگیری یک موضوع احساسی تازه را ندارند.
  5. ورود به دنیای دیجیتال، سبب دوری افراد از یکدیگر و انجماد احساسی شده است که ممکن است جوان شما با این مسئله هم روبرو باشد.
  6. دیدگاه والدین و افرادی که تاثیر بیشتری روی ذهن جوان دارند، بی‌اثر نیست. اگر خودتان بارها از ازدواج بدگفته‌اید و ازدواج را چیزی جز دردسر تعریف نکرده‌اید، انتظار نداشته باشید که پسر شما دیدگاه مناسبی به این مهم داشته باشد.
  7. در هر شرایطی، بهتر است فقط پیشنهاد دهنده باشید و از هر نوع تحمیل خواسته خود بپرهیزید.
  8. از طرف خود اعلام آمادگی کرده و اصرار را چاشنی کار خود نکنید.
  9. جوان سی ساله به حدی از بلوغ فکری رسیده است که بتواند مصالح خود را تشخیص داده و متناسب با آن اقدام کند. از این رو، نگرانی‌های اضافی را دور ریخته و سعی کنید به عنوان یک بازوی اجرایی در کنار تصمیم‌های جوان خود باشید.
  10. چنانچه جوان شما اهداف مشخص و قابل تحسینی را دنبال می‌کند، خود نشانه‌ای از مدیریت فردی اوست و نشان می‌دهد به اندازه کافی از خود مراقبت دارد.