پرسش و پاسخ

خیابان یک‌طرفه!

پاسخ از روان‌شناسان مرکز مشاوره ماوا

پرسش: دانشجو دختری هستم که در ترم چهارم مشغول به تحصیلم. فکر می‌کنم یکی از پسران دانشجو به من علاقه‌مند است؛ زیرا یک بار وقتی نگاهش کردم، متوجه شدم که او هم نگاهش به من است و یک بار هم در سمینار کلاس، از من دفاع کرد. اکنون با دو پرسش روبرو هستم: اول) آیا او واقعا مرا دوست دارد و انتخاب کرده است؟ دوم) ٱیا می‌توانم علاقه و نظر مثبت خودم را به او اعلام کنم؟ راحت‌تر می‌پرسم: آیا می‌توانم از او خواستگاری کنم؟

 

پاسخ: همانگونه که شما سؤال‌تان را در دو بخش پرسیدید، پاسخ آن را هم در دو بخش دریافت کنید.

الف)نشانه‌های انتخاب

در دنیای پسران، برخلاف آنچه در دنیای دختران اتفاق می‌افتد، محبت‌های حدسی، ذهنی و برپایه گمان جایگاهی ندارند. اگر پسری همسر آینده‌اش را انتخاب کرده باشد، با اقدام بهنگام درصدد به دست آوردن او برخواهد خواست و فرصت را از دست نمی‌دهد. نشانه‌هایی که شما در پرسش خود مطرح کردید، فقط یک احتمال هستند و اگر واقعی بودند، لازم بود به دنبال آن اقدامی از طرف پسر صورت می‌گرفت تا شما را از دست ندهد.

ب) خواستگاری دختر

درباره خواستگاری شما از این آقا هم چند نکته وجود دارد که آگاهی شما به آنها،‌ باعث تصمیم بهتر می‌شود:

  1. این کار خلاف عرف است و حرکت در مسیر خلاف عرف، هزینه اضافه در پی خواهد داشت.
  2. خواستگاری یک خانم از آقا، خلاف سیستم روانی شماست؛ زیرا به عنوان خانم دوست دارید انتخاب شوید و برای رسیدن به شما، تلاش شود نه اینکه خودتان را به فرد دیگری بقبولانید!
  3. نجابت، هنوز به عنوان یکی از معیارهای اصلی انتخاب جایگاه خودش را دارد. پسرها دنبال دختری هستند که هر چه بیشتر برای خودش ارزش قائل باشد. اگر یک دختر نتواند خودش را مدیریت کرده و احساساتش را در مقابل یک پسر کنترل کند، علامت سؤال بزرگی را در ذهن فرد مقابل خود ایجاد می‌کند.
  4. شأن شما به گونه‌ای است که در کمال احترام شما را از خانواده‌ای که به آن تعلق دارید و با فرهنگ آن زندگی کرده و رشد نموده‌اید، بخواهند. مانند کسی که برای رسیدن به یک فرد مهم، از رئیس دفتر او و دیگر اعضای مرتبط با او وقت می‌گیرد و اجازه گفت‌وگو پیدا می‌کند.
  5. احساس تحمیل شدن و کاسته شدن از حرمت خود، عارضه دیگری است که ممکن است به دنبال این اقدام شما رخ دهد.
  6. ممکن است این رفتار شما، نوعی عشق یک طرفه باشد که تداومی در آن نیست و دردسرهای زیادی را به دنبال دارد.

چاره کار

ذهنیت‌ها همیشه راحت تمام نمی‌شوند و گاهی گمان علاقه‌مندی یک پسر، سال‌ها انتخاب واقعی دختری را برای زندگی مشترک به تاخیر می‌اندازد. دخترانی که معطل عشق ذهنی خود که هیچ اثری از آن در دنیای واقعی نیست، می‌مانند، گاهی فرصت‌های مناسب زیادی را از دست می‌دهند و خواستگارهای ارزشمندی را رد می‌کنند، غافل از اینکه میان عشق ذهنی و واقعی، فرسنگ‌ها فاصله است. در این شرایط، اگر هنوز متقاعد نشدید و گمان می‌کنید پسر مورد علاقه‌تان، شما را انتخاب کرده، می‌توانید با استفاده از واسطه‌ای معتبر مانند یکی از استادان متأهل دانشگاه خود، به او معرفی شوید. به این گونه که واسطه، شما را مناسب آن فرد دانسته و فقط قصد معرفی کردن شما به آن پسر را دارد. با این روش، هم شأنیت شما حفظ می‌شود و هم نظر واقعی فرد مورد نظرتان را دریافت می‌کنید. یادتان باشد بعد از معرفی شدن، نباید از طرف شما اقدامی صورت پذیرد، بلکه برای مدتی مشخص، منتظر اعلام نظر او بمانید. هر نوع پیگیری از طرف شما و ایجاد ارتباط با فرد مورد نظر،‌ می‌تواند خاطراتی همراه با احساس تحقیر شدن و شکست را برای یک عمر شما به همراه داشته باشد.