مشکل ازدواج دانشجویی

دکتر اميرحسين بانکی‌‌پور(آرشیو مجله خانه خوبان)

ما در ازدواج دانشجويي با مشكل تطابق فرهنگي مواجه هستيم. در يك تشكل نظريات هم را مي­پسندند و در شب شعري از ذوق شعري هم خوششان مي­آيد. احساس مي­كنند به هم‌ديگر مي­خورند و روحيه­شان مثل هم است، ولي همه اين­ها فقط به هويت دانشگاهي آن­ها مربوط مي­شود، اما وقتي زندگي شكل گرفت، آن­ها با هويت شهروندي و خانوادگي خودشان وارد زندگي مشترك مي­شوند نه هويت دانشگاهي و آن موقع متوجه مي­شوند از نظر فرهنگي تطابق ندارند؛ يعني تا قبل از ازدواج همديگر را فقط از يك بعد مي­نگريستند. بديهي است كه اگر هويت خانوادگي آن­ها با هويت دانشگاهيشان هم‌خوانی و مطابقت نداشته باشد، منجر به اختلاف مي­شود زيرا در محيطي خواستگاري صورت گرفته كه محيط زندگي ايشان نبوده است.

توصيه ما به دانشجويان اين است كه خواستگاري ­ها بايد حتماً در خانه و با حضور خانواده دختر صورت گيرد تا با ديدن فضاي خانواده همسر مقداري از فضاي حاكم بر ذهنش كه در دانشگاه شكل گرفته خارج شود، حتي خواستگاري در واحد مشاوره دانشگاه و تحت نظارت مشاوره نيز مطلوب نيست و دو طرف نمي­توانند در اين محيط فرهنگ يكديگر را شناسايي كنند.

تحقيقات را منحصر به محيط دانشجويي و دانشگاه نكنيد؛ زيرا بنا نيست تا آخر عمر شما در دانشگاه به سر ببريد. از شهر و ديار و محيط زندگي فرد در گذشته نيز اطلاعات كسب كنيد تا در مسئله كفويت و تطابق به نتيجه­گيري صحيحي برسيد. هويت خانوادگي و محلي افراد، قطعاً با هويت دانشگاهي متفاوت است و نكته مهم در اين‌جاست كه قرار است شما با هويت محلي و خانوادگي او زندگي مشترك خود را آغاز كنيد. هويت دانشگاهي هويتي گذراست.

برچسب‌ها: