مرد خجالتی

پرسش:

دوست دارم فوق‌لیسانسم را بگیرم و بعد با دختر مورد علاقه‌ام ازدواج کنم؛ اما از کم‌رویی و این­که نمی­توانم خوب ارتباط اجتماعی برقرار کنم، رنج­ می‌برم. چه کنم؟

پاسخ:

1. درستان را ادامه دهید و هم‌زمان، مقدمات ازدواجتان را نیز فراهم کنید. لازم نیست ازدواج را تا گرفتن فوق‌لیسانس به تأخیر بیندازید.  این را در نظر داشته باشید که ممکن است تأخیر، دختری را که دوست ­دارید، از دستتان برباید. توجه داشته باشید که تأخیر، همیشه بی آفت نیست.

بده یک جام ای پیر خرابات             مگو فردا که فی التأخیر آفات (سعدی)

2. کم‌رویی و سختی در ایجاد ارتباط اجتماعی، از موانع رسیدن به موفقیت است، یا رسيدن به توفیق را کند می‌کند؛ این آفت را از جان خود بزدایید.

برای زدودن کم‌رویی و دشواری ارتباط اجتماعی، راهکارهای بسیاری است که برخی را بیان می­کنیم و ارائه مسیر و یافتن راهکارهای دیگر را به عهده­ شما می­گذاریم:

أ. ورزش کنید. ورزش ـ به‌ویژه ورزش­های جمعی ـ در زدودن این آفت،‌ بسیار مؤثر است.

ب. در میان جمع، صحبت کنید. در کلاس درس، از استاد سؤال کنید. با ایشان نزد هم‌کلاسی­ها گفت‌وگو کنید. در جمع‌های خانوادگی، نکته‌گویی کنید. از سخن گفتن، پروا مدارید؛ دل به دریا بزنید. اگرچه در آغاز، اندکی سخت است؛ اما در ادامه، شیرین و آسان می­شود. این راهکار را تا رسیدن به تریبون سخن‌رانی و کرسی تدریس ادامه دهید.

یکی از مراجعانم مشکل شما را داشت. او معلم مقطع ابتدایی بود. تدریس برای کودکان، شهامت چندانی نمی‌خواست. تا این‌که اتفاقاً دبستان بی‌مدیر شد و حکم مدیریت مدرسه را به نام او زدند. او از پذیرش این مسئولیت می­ترسید. شهامتش دادم و تشویقش کردم و گفتم که این میدان خوبی است برای رشد شخصیت شما و راهکار مناسبی است برای زدودن کم‌رویی و ضعف ارتباط اجتماعی‌تان.

او با ترس و تردید، مسئولیت جدید را پذیرفت. اکنون می­باید سر صف، برای دانش آموزان بسیار آن مدرسه و معلمان که در ایوان مدرسه می­ایستادند، سخن‌رانی کند. هم‌چنین با معلمان مدرسه و مسئولان اداره آموزش‌وپرورش، جلسه داشته باشد و سخن بگوید و پیگیر کارهای مدرسه باشد.

شش ماه که گذشت، دیگر او، آن جوان خجالتی و بي‌دست‌وپای پیشین نبود. به مردی شجاع و باشهامت تبدیل شده بود. این شجاعت و شهامتش، به همه­ زندگی­اش سرایت کرد و انساني موفق شد.

ج. با مشاوری دانا و توانا، مشاوره حضوری انجام دهید. این مشاوره، در بهبود روحیه­تان تأثیری نیکو دارد.

 

کارشناس: حجت‌الاسلام استاد علی‌اکبر مظاهری

منبع: نشریه خانه خوبان، شماره102