شیخ ابراهیم مردی بدون مدافع حقوق بشر

به کوشش مریم احمدی/آرشیو مجله خانه خوبان

 

ابراهیم زکزاکی طلبه جوانی بود که بیش از ۳۰ سال پیش به دیدار امام خمینی(ره) آمد. همین دیدار کافی بود تا مشی و منش امام راحل سرمشق این طلبه جوان قرار بگیرد و او، پایه‌گذار نهضتی اسلامی در کشور خودش باشد. زکزاکی در ملاقات با امام خمینی به شدت شیفته شخصیت و افکار وی می‌گردد. امام نیز یک جلد قرآن به او هدیه می‌کند و به او می‌گوید به کشورت برو و این کتاب را در میان مردمان نیجریه تبلیغ کن. شیخ زکزاکی پس از بازگشت به نیجریه و با معرفی مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) به اعضای پرشمار گروه و انجمنشان، سنگ بنای بزرگ‌ترین جمعیت شیعیان بومی آفریقا را می‌گذارد. میزان تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر مسلمانان آفریقا به حدی بود كه شیعیان نیجریه در حقیقت همه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جذب تشیع 12 امامی شدند و تا قبل از آن شیعه به مفهوم اثنی عشری چندان در غرب آفریقا یافت نمی‌شد. شیخ ابراهیم زکزاکی رهبری میلیون‌ها شیعه نیجریه‌ای را بر عهده گرفت و مجاهدت‌های فراوانی برای توسعه فرهنگ ناب اهل‌بیت(ع) در این کشور داشت. در دسامبر ۲۰۱۵ در حمله وحشیانه ارتش نیجریه،‌شیخ ابراهیم زخمی و روانه زندان شد. ضمن تخریب حسینیه بقیه‌الله نیجریه، بسیاری از شیعیان نیجریه طی حملات وحشیانه زخمی شدند و جمعیت کثیری از آن‌ها از جمله چهار فرزند شیخ ابراهیم به شهادت رسیدند. اکنون که دستگیری این روحانی ۶۴ ساله به چهارمین سال خود نزدیک شده، خبرها حاکی از وخامت اوضاع او در اسارت دارد. در حالی خبر وخامت حال شیخ ابراهیم منتشر شده است که مدعیان حقوق بشر هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده‌اند.

 

قتل تدریجی؛ در سکوت کامل

فرزند شیخ زکزاکی طی نامه‌ای در اواسط تابستان امسال اظهار داشت: «مقادیر بسیار زیاد و خطرناک و کشنده‌ای از سرب و کادمیوم در خون پدرم وجود دارد. بر همین اساس و در نتیجه مشورت‌های متعدد با نخبگان، بستری فوری پدرم در یک بیمارستان مناسب و تخصصی با تجهیزات لازم برای انجام فرآیندهای درمانی به منظور حفظ جان ایشان توصیه شده است؛ اما تقریباً یک ماه است که هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. درباره مادرم نیز که مسائل متعدد درمانی او مشخص و اعلام شده است، هیچ‌کدام از توجهات و درمان‌های توصیه شده، انجام نشده است. حمله‌های شدید درد که سابقاً ماهیانه رخ می‌داد، اکنون به صورت روزانه اتفاق می‌افتد و تا الان هیچ اقدامی برای درمان‌های اساسی لازم برای این حمله‌ها صورت نگرفته است. بر اساس همه آن چیزی که من طی هفته گذشته از متخصصین پزشکی شنیده‌ام و با قلبی آکنده از درد می‌خواهم بیان کنم این است که: در این شرایط، تقریباً همه گزینه‌ها برای حفظ جان ایشان عملاً از دست رفته‌اند و هیچ چیزی که بشود به آن دل بست اکنون وجود ندارد! می‌شود گفت پدرم شیخ ابراهیم زکزاکی را دارند می‌کشند. «یک قتل هم‌اکنون در حال انجام و تقریباً رو به پایان است و عاملین، مصمم‌اند که این امر اتفاق بیفتد».

معرفی یک مستند

با اینکه طی این سال‌ها تا حدودی در رسانه‌های داخلی به شیخ زکزاکی و فعالیت‌های او در نیجریه پرداخته شده است اما هنوز عده زیادی از عمق فداکاری‌ها و خدمات این دانش‌آموخته مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بی‌اطلاع‌اند. تماشای مستند زیبای «از خون جون» می‌تواند شما را برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه یاری دهد. مستندی که با موضوع زندگی و سرگذشت شیخ ابراهیم زکزاکی روحانی محبوب نیجریه‌ای به کارگردانی مجتبی رضوانی ساخته شده است. این مستند که حاوی گفت‌وگو با شیخ ابراهیم زکزاکی و برخی از افرادی است که به وسیله وی مسلمان و شیعه شده‌اند، لحظات ناب و دیدنی خلق می‌کند؛ از جمله تصاویری حیرت‌انگیز از راهپیمایی‌ها و عزاداری‌های میلیونی شیعیان این کشور.

شما می‌توانید این مستند را از طریق کانال مجله خانه‌خوبان در پیام‌رسان ایتا به نشانی khooban@ دریافت نمایید.