راه‌‌کارهایی برای شاد زیستن

کارشناس: جواد مصلحی

پرسش:

برای شاد زیستن در زندگی چه باید بکنیم؟

پاسخ:

1. توقعاتتان را واقعي و معقول ‌کنيد.

انسان‌های شاد ‌کسانی هستند ‌که از آن‌چه به دست مي‌آورند، به بهترین وجه استفاده مي‌کنند و از این موضوع راضی‌اند. افرادي مي‌توانند تشخيص دهند چه چيزي برايشان مناسب است ‌که بازي و اوضاع را به سود خودشان تغيير می‌دهند.

هرگز رؤياي ثروتمندترين فرد دنيا بودن يا داشتن بهترين خانواده دنيا را در سر نپرورانيد؛ بلکه واقع‌گرا باشيد و بدانيد ‌که ايده‌آل بودن در همه‌چيز ممکن نيست. شما تنها بکوشید ‌کارتان را به‌خوبي انجام دهيد.

تناسب داشتن اهداف انسان‌ها با موقعيت آن‌ها، با شاد بودنشان رابطه‌اي نزديک دارد. به بياني ديگر، اهداف انسان‌ها هر چه واقع‌گرايانه‌تر و دست‌يافتني‌تر باشد، به همان اندازه بيش‌تر موجب شادي ایشان خواهد شد.1

2. هرگز اجازه ندهيد باورهاي ديني‌تان ضعيف شود.

در دنياي پُر از پيچيدگي‌ها، دین راه درست را به ما مي‌نماياند. گاهي مشاهده‌های ما آن‌قدر شگفت و درهم‌اند ‌که نمی‌توانیم اين موضوع را تشخیص دهیم ‌که همه اين مسائل، چرا و چه‌گونه به وجود آمده‌اند. دين مي‌تواند پاسخ بسياري از پرسش‌ها را به ما نشان دهد. دنيا پُر از شگفتي و اطراف ما،‌ پُر از اسرار و پرسش است. دين با پاسخ‌گويي به همه اين پرسش‌ها، اميد و زندگي را به انسان‌ها تزريق مي‌‌کند.

3. مثبت‌انديش باشيد.

افرادي را ‌که از بودن با آنان لذت مي‌بريد و ‌کساني را ‌که با حضورشان موجب شادي شما مي‌شوند، به یاد آوريد. وجه اشترا‌ک اين انسان‌ها چيست؟ آيا میان آنان، افرادي بدبين ‌که پیوسته نا‌کامي‌ها را يادآوري مي‌‌کنند، وجود دارند؟ هرگز. همه ما ‌کساني را تحسين مي‌‌کنيم ‌که به دنيا با ديد مثبت نگاه مي‌‌کنند. ما براي رسيدن به زندگي‌ای شاد و موفق، مبارزه مي‌‌کنيم و در اين مبارزه، تنها با خوش‌بيني و مثبت‌انديشي پيروز خواهيم شد.2

هر روز صبح ‌که از خواب بيدار مي‌شويد، بگوييد: «همه‌چيز براي داشتن يک روز خوب آماده است». سپس همه روز را براي يافتن آن بکوشید.

4. بدانيد ‌که هیچ‌گاه رضايت صددرصد وجود ندارد.

از تک‌تک موارد زندگي، رضایت صددرصد را انتظار نداشته باشيد. بي‌نقص بودن همه مراحل زندگي، ناممکن است. رضايت مطلق هرگز وجود ندارد؛ چون معيارهاي ارزشي ممکن است ‌کم يا زياد شود. افرادي ‌که به اين مسئله توجه دارند، می‌‌کوشند از داشته‌هايشان به بیش‌ترین نحو استفاده ‌کنند؛ اما ‌کساني ‌که اين مسئله را نپذيرفته‌اند، حتي اگر اوضاع به‌خوبي پيش رود، نمی‌توانند از فرصت‌هاي جديد استفاده ‌کنند. بنابراين در پی ‌کمال مطلق و بي‌نقص بودن نباشيد.

5. ضرورت ندارد هميشه برنده باشيد.

افرادي ‌که هميشه نياز به برنده شدن را در خود احساس مي‌‌کنند و به‌گونه‌ای اغراق‌آميز به مسابقه و رقابت تمایل دارند، سرانجام به جايي مي‌رسند ‌که از زندگي خود لذت نمي‌برند. اگر بازنده باشند، بيش از حد سرخورده مي‌شوند و اگر برنده شوند، از نظر آن‌ها، چيزي ‌که آن را انتظار داشته‌اند، به حقيقت پيوسته است.3

6. ارزش هر ‌کار به نوع تفکر شما بستگي دارد.

معيارها و راه‌هاي گوناگونی براي ابراز برخورداري از يک زندگي خوب، يک روز خوب يا يک ساعت خوب وجود دارد و اين شمایید ‌که مي‌توانيد با توجه به مباني درست اعتقادي، فرهنگي، اقتصادي و ... در اين‌باره نظر دهيد و خوب يا بد بودن زندگي‌تان را برگزینید.

7. شتاب‌زده ارزيابي و قضاوت نکنيد

هر فرد ممکن است در زندگی به اشتباه‌ها و لغزش‌هايي دچار شود. اگر ما ديگران را به سبب لغزش‌هايشان تمسخر و سرزنش ‌کنیم، چه‌بسا خود ما نيز در آینده به همان لغزش و اشتباه دچار شويم.

ما بايد براي اشتباه‌ها و لغزش‌هاي ديگران، محدوده‌اي را باقي بگذاريم تا بتوانيم وجوه پنهان آن را توجيه ‌کنيم. پيامبر گرامي اسلام(ص) فرموده است: «هر ‌کس برادر خود را براي گناهي ‌که از آن توبه ‌کرده است، سرزنش ‌کند، نميرد تا خود، آن گناه را مرتکب شود».4

امام علی(ع) نيز فرمودند: «هرگز به لغزش ديگران خوش‌حال مشو؛ زيرا نمي‌داني ‌که زمانه با تو چه خواهد ‌کرد».5

8. چيزهايي را ‌که در اختيار داريد، قدر بدانيد.

انسان‌هايي ‌که در زندگي احساس رضايت مي‌‌کنند، همواره قدر چيزهايي را ‌که در اختيار دارند، مي‌دانند و هرگز خود و داشته‌هايشان را با ديگران مقايسه نمي‌‌کنند. اینان زمان بسیاری را برای تکيه بر چيزهايي ‌که به دست نياورده‌اند يا مي‌دانند ‌که به دست نخواهند آورند، صرف نمي‌‌کنند.

اگر قدر و ارزش چيزهايي را ‌که داريد بدانيد، احساس رضايت و شادي خواهيد ‌کرد.6

9. عاقلانه مقایسه ‌کنید

احساس راضي يا ناراضي بودن بسياري از ما به اين بازمي‌گردد ‌که خودمان را چه‌گونه و در چه موقعیتی با ديگران مقايسه مي‌‌کنيم.

اگر خودمان را با افرادي مقايسه ‌کنيم ‌که در زندگي امکاناتي ‌کم‌تر از ما دارند، احساس رضايت خواهيم ‌کرد و اگر با ‌کساني مقايسه ‌کنيم ‌که امکانات بيش‌تري دارند، احساسي ناخوش‌آيند خواهيم یافت. در هر دو صورت و حتي اگر مساوي بودن زندگي‌مان را باور داشته باشيم، باز هم احساس رضايت ما از زندگي به اين بستگی خواهد داشت ‌که خودمان را با چه ‌کسي مقايسه ‌کنيم و اين مسئله در مقياس‌هاي بزرگ‌تر تغيير مي‌‌کند.7

10. «اي ‌کاش» را از ذهن و فرهنگ واژگان خود پا‌ک ‌کنيد.

اين ذهنيت را ‌که شايد با تصميمي ‌کوچک ‌که در وضعیتی ویژه می‌گرفتید، زندگي امروزتان شکلی ‌کاملاً متفاوت داشت، فراموش ‌کنيد. اين‌گونه تفکر به شما آسيب مي‌زند و به‌سوي نااميدي و نارضايتي از زندگي مي‌راند.

به اين نکته ‌که چه‌گونه در آينده مي‌توانيد اوضاع بهتري داشته باشيد و پيشرفت ‌کنيد، بينديشيد؛ اما با خيال و رؤياي اين‌که چه‌گونه ممکن بود گذشته متفاوتي مي‌داشتم، امروز خود را تباه نکنيد.8

امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «به آن‌چه از دست رفته، دل نبنديد؛ چرا‌که با اين ‌کار، افکارتان را از آمادگی براي آن‌چه هنوز نيامده، بازمي‌داريد».9

در هر لحظه به همان لحظه فکر ‌کنيد. به‌جاي اين‌که همواره به ‌کاري فکر ‌کنيد ‌که بايد در آينده انجام دهيد، به حال فکر ‌کنيد.

 

بیشتر بخوانید: کتاب شهد شیرین شادی، نوشته جواد مصلحی، مرکز مشاوره مأوا

پی‌نوشت‌ها:

1. 100 راز شاد زیستن، ترجمه رؤيا پورمناف، ص40.

2. همان، ص144.

3. همان، ص20.

4. میزان‌الحکمه، ج 3، ص 2212، ح 14734.

5. همان، ص 2209، ح 14712.

6. 100 راز شاد زیستن، ترجمه رؤیا پورمناف، ص 111.

7. همان، ص 23.

8. همان، ص 78.

9. اصول‌‌کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج 2، ص 316.