دانستنی ها

آرشیو مجله خانه خوبان

 

فلسفة آینه‌های داخل آسانسور

بسیاری از ما زمان زیادی در روز منتظر آسانسور می‌شویم و داخل آن نیز جمعاً وقت زیادی را سپری می‌کنیم؛ اما تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا این زمان به چشم نمی‌آید؟ جواب سؤال بسیار ساده است؛ آینه‌های تعبیه شدة کنار و داخل آسانسور‌ها موجب می‌شوند که توجه کاربران پرت شده و سپری شدن زمان را حس نکنند. این مسئله اتفاقی یا قسمتی از زیبایی طراحی نیست؛ بلکه کاملاً از پیش تعیین شده بوده و به علت سرگرم کردن کاربران، در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر وجود آینه در آسانسور موجب می‌شود که فضای این محل بزرگ‌تر از گذشته به نظر بیاید و مبتلایان به اختلال عصبی تنگناهراسی بتوانند حس بدی تجربه نکرده و راحت‌تر زمان رسیدن به طبقة موردنظرشان را سپری کنند.

 

چرا برخی از ما زودرنجیم؟

یکی از علل اصلی زودرنجی، پرتوقع بودن است. فرد زودرنج در واقع انتظار و توقع بالایی از دیگران دارد و چون دیگران نمی‌توانند همیشه این انتظار او را برآورده سازند، موجب خشم و دلخوری او می‌شود؛ بنابراین افراد زودرنج در وهلة اول باید نگاه خود را به مسائل و به افراد و اطرافیان خود تغییر دهند و نسبت به توقعات زیادی که دارند، تجدیدنظر کنند. از طرفی افراد زودرنج غالباً عادت ندارند دلخوری خود را به دیگران بیان کنند و مستمراً مسائل را درون‌ریزی می‌کنند. این عادت غلط ظرفیت و گنجایش درونی آن‌ها را به مرور کم می‌کند و احساس ناتوانی به آن‌ها دست می‌دهد؛ در نتیجه موجب می‌شود تا به واسطة یک اتفاق ساده، ظرفیت تکمیل شدة آن‌ها، هر آن لبریز شود. از عوامل پزشکی زودرنجی نیز می‌توان به کم‌خونی، خصوصاً در خانم‌ها اشاره داشت. افراد کم‌خون بسیار بیشتر از دیگران دچار ناراحتی‌های جسمی و روحی می‌شوند.

 

چگونه عکس‌های آلبوم را دیجیتال کنیم؟

تماشای عکس‌های قدیمی و آلبومی غالباً یکی از تفریحات خانوادگی ما ایرانی‌هاست. عکس‌های خاطره‌انگیزی که گذشته‌های شاد و لحظه‌های خوش زندگی را به یادمان می‌آورند. نگهداری از عکس‌های قدیمی کار نسبتاً دشواری است و از طرفی امکان به اشتراک گذاشتن آن با دیگران نیز تا حدودی منتفی است؛ بنابراین توصیه می‌شود از عکس‌های آلبومی‌تان نسخة دیجیتال تهیه کنید تا مطمئن شوید تصاویر را برای همیشه در اختیار خواهید داشت. راه تبدیل عکس‌های آلبومی به دیجیتال چیست؟ راه‌های زیادی برای تهیة نسخة دیجیتال تصاویر قدیمی وجود دارد؛ از جمله عکس گرفتن با تلفن‌همراه. اگرچه می‌توان از دوربین سادة تلفن برای گرفتن تصویر دیجیتالی از عکس قدیمی استفاده کرد؛ اما احتمال دارد عکس نهایی تار بشود، سایه یا نور روی آن بیفتد و یا تصویر باکیفیت پایین ثبت شود؛ بنابراین استفاده از اپلیکیشن برای تهیة نسخة دیجیتال از تصاویر قدیمی راه مقرون به‌صرفه‌ای است که زمان زیادی هم از کاربر نمی‌برد. این روش علاوه ‌بر سرعت بالا، نیازی به وجود اسکنر نیز ندارد. ما دو اپلیکیشن‌ «فوتو اسکن» و «فوتو اسکنر پلاس» را برای تلفن‌های هوشمند اندروید و iOS به شما پیشنهاد می دهیم که که برای تهیة نسخه دیجیتال از تصاویر قدیمی شما را یاری می‌دهند.

 

عادت‌های افراد تودل‌برو

تمایل هر کدام از ما آدم‌ها به محبوب بودن غیرقابل انکار است. شاید برای شما هم سؤل باشد که افراد محبوب و تو‌دل‌برو چه ویژگی‌هایی دارند؟ برخی از عادت‌های گفتاری و رفتاری افرادی که دوست‌داشتنی و اصطلاحاً تودل‌برو هستند، را در ادامه بخوانید:

۱. هر جا که می‌توانند مؤدب باشند، هستند.

۲. قدردان محبت‌های کوچک هستند.

۳. تعریف و تمجیدشان از دیگران واقعی است.

4. از ته دل همدردی می‌کنند.

۵. اطلاعات مفید را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

۶. به دیگران پیشنهاد کمک می‌دهند.

۷. یادشان نمی‌رود که عضوی از اجتماع، گروه، خانواده و... هستند.

۸. از اسامی و عناوین محترمانه استفاده می‌کنند.

۹. با اعتمادبه‌نفس و به حق صحبت می‌کنند.

۱۰. دیگران را به هم معرفی می‌کنند.

۱۱. به دیگران اجازه می‌دهند برای خودشان تصمیم بگیرند.

۱۲. به دیگران می‌گویند که به آن‌ها اعتماد دارند.

۱۳. سهم و نوبتشان در انجام کارها را فراموش نمی‌کنند.

۱۴. گوش می‌دهند و می‌خواهند بیشتر بدانند.

۱۵. مسئولیت‌پذیر هستند.

۱۶. حمایتشان از افراد را اعلام می‌کنند.

 

صبحانه‌ای که کودکان دبستانی را با نشاط می‌کند

کودکان در سن دبستان رشد قابل توجهی دارند و تغذیه آن‌ها در این سن از این جهت اهمیت دارد که مصرف مواد غذایی نامناسب می‌تواند بر روی خُلق و خو، عملکرد مغز و سیستم بدن آن‌ها تأثیراتی داشته باشد. برای اینکه کودک از یک تغذیه مناسب برخوردار باشد؛ لازم است تعادل مواد غذایی با توجه به ذائقة کودک و وضعیت اقتصادی خانواده فراهم شود. معمولاً مغز کودکانی که صبح زود راهی مدرسه می‌شوند، به گلوکز نیاز دارد؛ لذا توصیه کارشناسان تغذیه این است که در وعدة صبحانه از میوه‌های شیرین مانند انگور استفاده شود. مصرف مواد غذایی سبز و قرمز مانند خیار، هویج، انگور و گوجه‌فرنگی می‌تواند باعث شادابی و نشاط کودکان شود. خوب است که والدین این‌گونه از مواد غذایی را در سبد کودک قرار دهند و تا حد امکان از تهیة ساندویچ و سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا غذا‌هایی که هضم آن‌ها برای وعدة صبحانه سخت است، پرهیز کند.