حادثه‌ها و آموزه‌‌ها

به نام خدا

حادثه‌ها و آموزه‌‌ها

ابراهیم اخوی؛ روان شناس و مدیر مرکز مشاوره ماوا

 

زمانه و دگرگونی‌های آن، کلاس درسی است آموزنده و ماندگار. در هر حادثه‌ای، نکته‌ها نهفته است و تفکر در آن می‌تواند ما را به دنیایی تازه مهمان کند. به نظر می‌رسد از میان همه اتفاق‌های خوب و بدی که در این روزها ذهن ما را مشغول خود کرده، می‌توان درس‌های زیر را آموخت:

  1. موفقیت را دوباره باید معنا کرد. موفقیت فقط به رشد فردی و رسیدن به اهداف شخصی و منافع خویشتن از زندگی نیست. موفقیت گاهی در نقطه مقابل منافع ما قرار دارد. ممکن است عمری از خواسته‌های خود بگذری و زندگی‌ات را با پروردگاری که آن را به تو بخشیده، معامله کنی. آن گاه تمام زندگی‌ات برای خدا می‌شود و بهره آن به بندگان خدا می‌رسد. در اوج گمنامی بر قله شهرت و مانایی می‌ایستی و تاریخ تو را فراموش نخواهد کرد.
  2. بر خلاف آنچه دنیای مدرن به ما پیشنهاد می‌دهد، گاهی نگفتن از دستاوردها و پیشرفت‌های خود برای دیگران، اوج توانمندی است. دنیای جدید ما را به مطرح شدن دعوت می‌کند ولی سلوک قهرمانان ملی ما را به نقطه‌ای دیگر فرا می‌خواند: اینکه بدون هیاهوی تبلیغاتی، به آنچه باید بپردازی، مشغول باشی و نیاز به گفتن نداشته باشی.
  3. آرامش با تنفس عمیق هم فراهم می‌شود ولی اوج آرامش را می‌توان از اتصال به خداوند به دست آورد؛ تا جایی که لحظه لحظه بودنت برایت لذت می‌شود و رفتنت هم با شوق دیدار پیوند می‌خورد. یاد گرفتیم شکیبایی را و اینکه روزگار گاهی با ماست و گاهی علیه ما. لازم است ظرفیت هر دو را در خود ایجاد کنیم تا از خوشی‌ها به طغیان نرسیم و از ناخوشی‌ها، عصیان نکنیم.
  4. این روزها به ما آموخت که عمل به آموزه‌های دینی، وقتی با صداقت و بی‌ریایی همراه می‌شود، نتایج پرباری خواهد داشت و وقتی حاضری از خود عبور کنی، آن گاه می‌توانی دنیایی را به دست آوری.
  5. این روزها به ما آموخت که هنوز بندگانی از خداوند روی کره زمین زندگی می‌کنند که حاضرند از جان و آبروی خود مایه بگذارند و نقطه عالی هدف گذاری را رسیدن به رضایت او تعریف کنند.
  6. این روزها یاد گرفتیم که از صداقت، یکرنگی و حق‌گویی فاصله نگیریم، هر چند به ظاهر منافع و اعتبارمان را به چالش بکشد ولی اعتباری دوچندان را به ما خواهد بخشید.
  7. یاد گرفتیم از پذیرش اشتباه خود فرار نکنیم، حاضر به جبران باشیم و مسئولیت را یک امانت تعریف کنیم و در صورت وارد شدن خدشه به بخشی از این امانت، قد علم کنیم و پای همه پیامدهای آن بایستیم.
  8. آموختیم که جنگ شناختی به تمام معنا وجود دارد و به راحتی می‌توان در تله‌هایی افتاد که درست و نادرست را از هم تشخیص ندهیم.
  9. با هم بودن را تجربه کردیم، اینکه هنوز هدف‌های مشترک در تک تک ما وجود دارد و همچنان می‌توانیم قدرتمند زندگی کنیم به شرط با هم بودن.
  10. و آموختیم که بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامشی عمیق داریم؛ آرامشی که فقط در پناه پروردگار قابل دسترسی است. خبرهای تلخ و داغ، تمام وجودمان را آشفته کرده و اتفاق‌هایی که درون‌مان را آزرده نموده است، فقط از بودن با خداوند التیام می‌گیرد و تنها پناهگاه اوست که به ما رهایی ار رنج را ارزانی می‌کند. خدایا! برای هر کسی پناهگاهی است و پناه من تویی! "خدایا! هنگامی که اندوهناک شوم، تو دلخوشی من". (صحیفه سجادیه) خدایا! روزهای بهتر و توان عبور از مشکلات این‌ روزها را از تو می‌خواهیم.