توجه به خانواده

آیت‌الله صدیقی:

 

طوری برنامه‌ریزی کنید که وقت زن و بچه ضایع نشود و به آن‌ها هم برسید. اهل خانواده هم حقوقی دارند. بالأخره زن و بچه و حتی خود آدم نیازهایی دارد که اگر لذت‌های حلال نباشد همان عبادتش هم با نشاط نیست، درس خواندنش هم نشاط چندانی ندارد.

معمولاً امثال ماها کمتر به این امر توجه می‌کنیم، زن و بچه را رها می‌کنیم به حال خودشان، و خودمان را مدیون این‌ها می‌کنیم. نباید غافل شد از این‌که اگر پول کمتر باشد، زندگی می‌گذرد، ولی زن، دختر و پسر آدم، کمبود محبت را از کجا جبران کنند؟ در خانه چه کسی را باید بزند و بگوید محبت می‌خواهم؟ اگر ما به‌موقع و اندازه به زن و فرزندان محبت ابراز نداریم، باید عوارض پس از آن را پذیرا باشیم. پول و امور مادی را می‌توان از خویشان، صندوق و یا کسی قرض گرفت، امّا محبت را هیچ‌کس جز پدر و مادر نسبت به فرزندان و مرد نسبت به همسر نمی‌تواند جبران کند. پس باید آدم مواظب باشد که حق همسر و فرزندانش به خاطر این‌که چیزی را کسب و یا جبران کند، ضایع نسازد. محبت از امور جایگزین ناپذیر است. چند وقت پیش یک نامه‌ای را دریافت کردم که دختر خانمی نوشته بود، من غبطه می‌خورم به دختر خاله‌ام که می‌بینم پدرش او را می‌بوسد. دوستش دارد، محبتش می‌کند. امّا دریغ از یک بوسه‌ای که بابای ما به ما داشته باشد. تنها حواس او به رفتار ما در منزل معطوف است. او همه ما را خسته کرده و پیوسته می‌گوید بکن! نکن!... .

این چیزی بود که ما از استاد گرامی حضرت آیت‌الله بهجت (ره) یاد گرفتیم که باید نسبت به خانه و خانواده بسیار اهمیت داد و مواظبت کرد که حق بچه‌ها به‌خاطر دیگران، یا کتاب و درس ضایع نشود.