بررسی تأثیر نوع لوازم التحریر بر سبک زندگی دانشآموزان
بمب ساعتی در دست کودکان ایرانی!(خانه خوبان، شماره 43)
باید برای انتخاب لوازمالتحریر دانشآموزان دقت بیشتری کرد و از تهیه لوازم التحریری که ذهن دانشآموز را به سمت خیالپردازی و بیراهه سوق میدهد خودداری شود.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس وبلاگ گفتمان برتر نوشت: از یکی از علما پرسیدند: «اگر بر روی لباسی حروف انگلیسی نوشته شده باشد بدتر است یا اگر تصویر حیوان داشته باشد؟ ایشان بلافاصله فرمودند: حروف انگلیسی بدتر است»؛ چرا؟ کمی فکر کنید.
این روایت عجیب را ببینید: «خداوند به یکی از پیامبران وحی فرستاد که به مؤمنین بگو: لباسهاى دشمنان مرا نپوشید و از خوراکهاى دشمنانم نخورید، و به راه و روش دشمنان من رفتار نکنید، که در این صورت شما نیز مانند آنان دشمنان من خواهید بود»؛ (وسائل الشیعه،ج 4، ص 385) اینکه چگونه هم شکل شدن به همراه شدن میرسد نکته قابل تأملی است.
در مشهد مقدس فلکهای اطراف آستانه امام رضا علیه السلام احداث کردند و تحولاتی ایجاد کرده بودند که در آن زمان کارهای مهم و جالب توجه برای هر کس بود؛ مرحوم راشد تربتی از وعاظ مشهور تعریف میکند :من همراه پدرم مرحوم آخوند ملاعباس تربتی که از علمای زاهد بود از در غربی صحن کهنه بیرون رفتیم و چون به بست بالا خیابان رسیدیم که دو دهانه فلکه در آنجا به هم میپیوست، گفتم: «این فلکهای است که احداث کردهاند.
مرحوم حاج آخوند نگاه نکرد؛ از ایشان پرسیدم: «آیا نگاه کردنش گناه دارد؟ گفت: « نه، گناه ندارد. ولی به همین اندازه حواسم پرت میشود»؛ (کتاب فضیلتهای فراموش شده) اگر یک نگاه انسان را از هدف اصلی باز میدارد نگاه دائم به یک شخصیت پوچ به سرش خواهد آورد.
هر دانش آموز (مخصوصاً دانشآموز دبستانی) به طور متوسط یک هزار و 200 بار در سال جلد هرکدام از دفترهایش را میبیند؛ اگر یک هزار و 200 بار صحنهای مقابل ما تکرار شود چه رخ میدهد؟
یا فکر با آن شکل میگیرد یا بسان خاطرهای پابرجا باقی میماند؛ به نظر میرسد باید برای انتخاب دفاتر و لوازم التحریر فرزندان خود دقت بیشتری کرده و از دفاتری که به سمت خیال پردازی و بیراهه سوق میدهد خودداری کنیم.
مشخصات بارز آنها را مرور کرده و پیامهای گویا و صامتشان را بشنوید:
-اگر میخواهی جلب توجه کنی باید مثل باربی تمام جذابیتهای خود را برای همه ارائه کنی.
-ارتباط با جنس مخالف بد نیست.
-دنیا بر مدار شانس و جادو پیش میرود.
-دنیا منجی میخواهد و بهتر از منجیان غربی کسی نیست.
-دختر و پسر با هم هیچ تفاوتی ندارند.
-برای قهرمان بودن باید انسانیت را کنار گذاشت و به شکل دیگری درآمد.
-موسیقی و ساز و آواز هرچه بیشتر باشد زندگی بهتری خواهی داشت.
-خجالت در زمینه عشق معنا ندارد راحت باش.
براستی اگر نسل جدید الگوی خود را از این شخصیتها انتخاب کنند آیا نباید منتظر استمرار این حوادث بود:
-فراموشی حیاء و عفت
-نهادینه شدن ارتباط با جنس مخالف در سنین پایین و فروپاشی خانوادهها در سنین بالاتر
-توقف در حد لذات ظاهری و پوچ در برابر تلاش برای رسیدن به ارزشهای فکری و معنوی
-بیرغبتی به سبک و سیاق زندگی بومی و علاقهمندی به زندگی غربی
-دوری از تعقل و افتادن به ورطه خیال پردازی
-ترویج مفاهیم ضد دینی
-ترویج مکاتب خاص فکری بدون پایه صحیح
-مقبولیت قهرمانهای غربی به عنوان منجیان بشریت
-لوازم التحریر اسلامی
فرهنگ دینی مملو از الگوهایی است که قابلیت ارائه در عرصه بینالمللی و به خصوص در کشورهای اسلامی را داشته، نیاز امروز دنیا را در زمینه شخصیت گرایی و الگوخواهی تأمین میکنند؛ تأمل در مطالبی که ذیل عناوین تأسی، اقتداء و تبعیت آمده است گنجینه ارزشمندی را برای ما مهیا می سازد که در سایه آن سیستم صحیح الگوگیری مشخص میشود.
-آنچه در الگوهای اسلامی مطرح است خصوصیاتی است که از آن جملهاند:
-توجه به خدا در لحظات مختلف
-توجه به جهان دیگر در کنار توجه به دنیا
-توجه به اجتماع در کنار توجه به خویش
-مبارزه در راه خدا
-آرامش قلبی
-توجه به دانش واقعی
- بازدید: 0