از دروغگویی کودکان عصبانی نشوید!

چنانچه واقعا می‌خواهید فرزندتان كارهای اشتباهش را به گردن بگیرد باید او را در این راه كمك كنید نه این‌كه به سرزنش او بپردازید...

 

 

كودكان در سنین پایین در جهانی زندگی می‌كنند كه كنترل رفتار برایشان دشوار است و ممكن است در هر كاری كه ناآگاهانه انجام می‌دهند جنبه بد و اشتباه آن دیده شود. به همین دلیل ترجیح می‌دهند آن را انكار كنند. انكار رفتارهایشان یكی از ساده‌ترین راه‌هایی است كه به نظرشان می‌رسد و دروغ از همین جا نشأت می‌گیرد. وقتی فرزند شما چیزی را اشتباها و سهوا می‌شكند طبیعی است كه كل ماجرا را انكار می‌كند.بدین ترتیب احساس می‌كند واكنشی كه از شما می‌گیرد بهتر از این است كه بگوید وسیله مذكور را او شكسته است.

چنانچه واقعا می‌خواهید فرزندتان كارهای اشتباهش را به گردن بگیرد باید او را در این راه كمك كنید نه این‌كه به سرزنش او بپردازید. در غیر این صورت او هرگز نخواهد گفت كه كار او بوده و برای این‌كه از زیر بار سرزنش شما خارج شود دست به انكار و دروغ می‌زند.

بسیاری از فرزندان ما در دوران كودكی خیال و واقعیت را باهم اشتباه می‌گیرند و مرز خاصی برای تمایز آنها از یكدیگر ندارند.

در بسیاری موارد آرزوها و خیالاتشان را در قالب تعریف كردن وقایع حقیقی بیان می‌كنند. به همین دلیل نیز هست كه داستان‌های تخیلی و غیر واقعی را زودتر و راحت تر قبول می‌كنند. اگر برای كودكتان داستانی خیالی می‌خوانید كاری كنید كه از آن لذت ببرد. اما به او بفهمانید كه چیزهای خیالی ساخته و پرداخته ذهن است و اشكالی ندارد، اما بیان آن ها در قالب واقعیت دروغ نام دارد و از نظر اخلاقی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

گاهی اوقات كودك می‌بیند و می‌شنود كه بزرگترها برای اعلام موافقت با دیگران صحبت‌های آن ها را مورد تایید قرار می‌دهند و برای این‌كه با فردی همراهی كنند در صحبت‌هایشان می‌گویند كه ما هم همینطور مانند شما هستیم و رفتار می‌كنیم.در صورتی كه این طور نیست. كودك كه قوه تمیز قوی‌ای ندارد تصور می‌كند برای خوش آمدن اطرافیان باید چیزهایی را بگوید كه واقعیت هم ندارد. مسئولیت والدین و بزرگترهاست كه به او بفهمانند ما مجبور نیستیم برای موافقت گرفتن از دیگران اخلاقیات و واقعیت‌ها را زیر پا بگذاریم. نشان دهید كه خوب بودن و درست رفتار كردن اولویت اول است حتی اگر برخی افراد با ما موافق نباشند.

منبع:jamejamonline.com

برچسب‌ها: