یک سؤال؛ چند جواب

یک سوال؛ چند جواب

پاسخ از کارشناسان ماوا

سؤال

برادر من حدود 1 ماه پيش از همسرش جدا شده و يك پسر 6 ساله داره كه الان با برادرم زندگي ميكنه .همسرش بخاطر مشكلات اخلاقي وفساد انها رو ترك كرد و با فردي ديگر فرار كردن.الان روحيه برادرم و بچش مناسب نيست.با اينكه پدر و مادرم الان از بچه مراقبت مي‌كنند و به او محبت مي‌كنند ولي برادر زاده‌ام بسيار پرخاشگر و عصبي شده و زود به گريه ميافتد لطفا راهنمايي بفرماييد تا چگونه با انها رفتار كنيم و ايا تجديد فراش برادرم به صلاح است يا نه؟

پاسخ

با سلام  و اظهار تأسف برای مسائل پیش‌آمده

هوشمندی، قدرت سازگاری با شرایط است و هر قدر شرایط سخت‌تر باشد، فرصتی برای رشد و تکامل خواهد بود. در شرایط دشواری که برادر شما با آن روبرو هستند، کمک‌های عاطفی و رسیدگی دیگر اعضای خانواده برای عبور از این بحران می‌تواند یاری‌گر مناسبی باشد. با گذشت زمان به تدریج از سطح استرس ناشی از این اتفاق کم خواهد شد و شرایط به حالت عادی خود باز خواهد گشت. درباره سؤالات شما یادآوری چند نکته ضروری است:

  1. به دلیل روحیه بدی که ممکن است از این جدایی ایجاد شود، طبیعی است که برادرتان در نقش پدری خود فعلا فردی کامل و آرام نخواهند بود، پس در نگهداری و سرگرم کردن برادرزاده خود وقت بیشتری صرف کنید و او را به شیوه‌های متنوع مشغول نگهدارید.
  2. پرخاشگری و عصبی‌شدن پس از جدایی از مادر، مسئله‌ای قابل پیش‌بینی است. با فراهم کردن فعالیت‌های مفید و ترجیحا بدنی سعی کنید از سطح استرس کودک بکاهید. مشغول ساختن کودک با بازی‌های رایانه‌ای،‌ سی‌دی و تماشای بیش از حد تلویزیون، وضعیت را بدتر می‌کند. با او بازی کنید، او را به پارک ببرید، به او هدیه بدهید و زمینه بازی با همسالان را برای فراهم کنید.
  3. مراقب باشید برادرزاده شما از بدی‌های مادرش باخبر نشود. در گفتگوهای تلفنی، گپ‌های خانوادگی، مهمانی‌ها و مانند آن درباره مادرش بدگویی نکنید.
  4. به تدریج کودک را آماده پذیرش شرایط جدید کنید. اطمینان‌بخشی پدر برای کودک می‌تواند جایگزین خوبی برای کمبود مهر مادری باشد. از برادرتان بخواهید که زمان مفید بیشتری را با فرزندش داشته باشد.
  5. ازدواج دوباره با وضعیت کنونی و صرفا برای حل تنهایی کودک به صلاح نیست. لازم است تا زمان عبور نسبی از بحران صبر کنید و پس از کنار آمدن و پذیرفتن این مسئله تلخ از طرف برادرتان، دست به اقدام برای تشکیل زندگی دوباره بزنید.
  6. توکل برخداوند می‌تواند شما را کانون آرامش کند. مشکلات مهمان ما هستند و کلیدهایی که در دست خداست، قفل همه درب‌های بسته را خواهد گشود. از او بخواهید که در گذر شما از این بحران و جایگزینی زندگی بهتر، برای شما برنامه‌ریزی کند. موفق باشید.