پرسش و پاسخ

پرسش:
سلام. بچه های محل همشون بدون استثنا پاسور دارند و بازی می کنند. متأسفانه پسرم هم چند بار بازی کرده و احیانا بازی می کنه.

وقتی اعتراض می کنم میگه دلیل حرام بودنش چیه؟

چه جوابی بدم؟ جواب هام قانعش نمی کنه

البته یه دلیلش هم اینه که بچه هیئتی ها و مذهبی ها هم بازی می کنن. میگه شما سخت می گیرید. باباش هم امروز البته نه جلو بچه ها به من می گفت براش بگیریم تو خونه جلو چشم خودمون بازی کنه بهتر از اینه که به خاطر پاسور به همه باج بده.
لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ توسط حجت الاسلام ابراهیم اخوی؛ روان شناس نوجوان:

در چند محور با ایشون کار کنید:

1.افزایش اطلاعات: دلیل ممنوع بودن قمار، بازی با ابزار قمار و خصوصا پاسور رو براش توضیح بدید. در این زمینه می تونید از کارشناسان مرکز ملی پاسخ گویی به شماره 09640 یا سایت پاسخگو کمک بگیرید. خلاصه جواب ها اینه که خداوند برای ما و رابطه های ما ارزش قائله و نمی ذاره حتی برخی بازی ها به این مسئله لطمه بزنه.

2.نوجوان شما نیاز به تقویت اعتماد به نفس برای انتخاب گری عاقلانه به جای غرق شدن در دنیای دیگران(همرنگی اجتماعی) داره، به او مهارت های نه گفتن، دفاع از باورهای صحیح خود و تفکر نقاد رو آموزش بدید.

3.به او مهارت متفاوت بودن رو یاد بدید؛ دیگران مجبور نیستند مثل من باشند، من هم آن قدر حقیر نیستم که شبیه دیگران باشم.

4.برای ارتقای شخصیت او برنامه داشته باشید. هرقدر احساس عزت نفس بالاتر، موفقیت بیشتر در زمینه های مختلف و ... داشته باشد، قدرت انتخاب گری عاقلانه تری خواهد داشت.

5.این قانون رو بهش یاد بدید: که ما به خداوند اعتماد داریم و می دانیم هرچیزی را ممنوع کرده، حتما دلیلی داره. نمی تونیم با توجیه خود این مسیر را دچار مشکل کنیم.

6.به ایشون مدیریت لذت از مسیر صحیح را آموزش بدید تا خودمهارگری بیشتری داشته باشد.

موفق باشید.